Σάββατο 11 Ιουλίου 2015

ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΑΜΠΑΝΗΣ :Δεν κάνω μουσική για να πουλήσω δίσκους, κάνω μουσική από ανάγκη


Ο Γιώργος Σαμπάνης είναι ένας από τους πιο σπουδαίους συνθέτες και εκπροσώπους της ποπ/ροκ σκηνής τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα. Δημιουργικός αλλά ταυτόχρονα και ταπεινός, δυναμικός αλλά ταυτόχρονα και ευαίσθητος, έχει ήδη στη δισκογραφία του αμέτρητες επιτυχίες και σουξέ τα οποία θα τραγουδάμε για χρόνια.



Η αλήθεια είναι πως έχω παρατηρήσει ότι στους τελευταίους σου δίσκους, στους τελευταίους  σου 3 δίσκους,  έχεις μια απόσταση σε ό,τι αφορά τον τίτλο δηλαδή «Μυστήριο τρένο», «Δεν είμαι ήρωας», «Μόνο εξ επαφής». Το έχεις συνειδητοποιήσει αυτό;
-Όχι (γέλια)
Κι όμως!
Αυτό είναι δικη σου παρατήρηση, δεν το έχω συνειδητοποιήσει!
Είδες όμως που μπορεί να κρύβει κι αυτό κάτι από πίσω;
Δεν μπορώ να ξέρω γιατί αυτό το πράγμα, είναι καθαρά θέμα Ελεάννας. Εγώ ξέρω ότι τον προηγούμενο δίσκο, δε θα μου άρεσε να τον λένε «Μη μιλάς», «Μόνο αν θες εμένα» ούτε «Ο,τι και να είμαι»
Θα είχε μεγάλη απόσταση σε αυτό.
Ενώ το «Δεν είμαι ήρωας» μου άρεσε σαν θέμα. Όταν γράφτηκε, της λέω «Μόλις έγραψες τον τίτλο δίσκου»
Πάντως είσαι γενικά από τους καλλιτέχνες, οι οποίοι κυκλοφορούν συνέχεια πράγματα. Δηλαδή από τότε που είσαι ενεργός δισκογραφικα, από το 2007-8, έχεις συνέχεια κάτι να «παίζει».
Εντάξει, θέλω να σου πω κάτι, μου δίνεις τώρα την ευκαιρία να πω κάτι που είναι πολύ σημαντικό για εμένα. Δεν προσπαθώ  να γράψω κατά παραγγελία ή να κάνω τραγούδια για να κάνω επιτυχία. Μου χαρίζονται τραγούδια, μέσω έμπνευσης ή μέσω πηγής, χωρίς να προσπαθώ, χωρίς να βάλω στόχο κάτι και εφόσον υπάρχουν και μου προτείνουν συνάδελφοι καλλιτέχνες πρωτοκλασσάτοι και που θα ήθελα πολύ να συνεργαστώ μαζί τους, τα δίνω ή τα κάνουν επιτυχίες ή τα τραγουδαώ εγώ, και άλλες φορές γίνονται επιτυχίες και άλλες φορές δεν γίνονται επιτυχίες, είτε με εμένα είτε με τους άλλους. Αλλά θέλω να πω ότι δεν είναι δουλειά για εμένα, δεν είναι ότι με πήρε κάποιος τηλέφωνο και μου λέει «θέλω ένα τραγούδι μέχρι τη Δευτέρα» και εγώ κάνω το τραγούδι μέχρι τη Δευτέρα. Αυτό μπορουν να στο επιβεβαιώσουν όλοι οι παραγωγοί  που συνεργάζομαι μαζί τους αλλά και οι καλλιτέχνες. Όταν όμως έχω ένα τραγούδι και γράφεται και κολλάει σε κάποιον, γιατί να μην το δώσω; Θέλω να πω ότι αυτό γίνεται αβίαστα.
Δεν είναι κάτι που το κάνω με σκοπό την «συνταγή», ότι γράφω τραγούδια και πιέζω τον εαυτό μου. Μπορεί να μην γράψω κανένα τραγούδι για 6 μήνες και ένα τραγούδι που έχω γράψει πριν 6 μήνες να το διαλέξει κάποιος και να το βγάλει επιτόπου. Και να πεις «Πάλι έγραψε ο Σαμπάνης αυτό το τραγούδι για τη Βανδή» και αυτό το τραγούδι να έχει γίνει πριν από 6 μήνες.
Επομένως το βλέπεις συνολικά. Αλλά ακόμα και σε ό,τι αφορά τη δική σου, την προσωπική δισκογραφία, πάντα έχεις υλικό να δίνεις στον κόσμο και αυτό από τη μία είναι καλό αλλά από την άλλη μπορεί κάποιος να θεωρήσει πως δεν είναι τόσο σωστό.
Δεν ξέρω αν είναι σωστό. Τι σημαίνει αν είσαι λάθος; Δηλαδή ο τρόπος έκφρασης έχει οριοθετήσεις;
Όχι, σίγουρα όχι.
Βέβαια αν μου τη βαρέσει τώρα και σε 6 μήνες έχω ένα καινούργιο δίσκο, θα ενοχλήσει κανέναν; Άμα θέλει κάποιος ας μην τον ακούσει.
Δεν νομίζω, ιδιαίτερα σε ο,τι αφορά τους δικούς σου δίσκους πλέον, δεν ενοχλεί κανέναν, αν κρίνουμε από τη μεγάλη τους επιτυχία!
Άσε που σε ό,τι αφορά εμένα, βγάζω δίσκο πάρα πολύ σπάνια σε σχέση με άλλους καλλιτέχνες  στην Ελλάδα. Δηλαδή εμένα οι δίσκοι μου βγαίνουν τουλάχιστον ανά 2 χρόνια.
Δεν βγάζω κάθε χρόνο δίσκο. Και αυτό το κάνω συνειδητά γιατί θεωρώ ότι τα κομμάτια πρέπει να ακουστούν. Δηλαδή με 10 τραγούδια στο "Μόνο εξ επαφης", θα μου πεις γιατί να βγάλω ένα δίσκο του χρόνου; Ακόμα και αν τον έχω. Άσε που η παραγωγή ενός δίσκου, έτσι όπως δουλεύω με τον Χρήστο, μας παίρνει πάνω από 1μιση χρόνο. Οπότε φαντάσου, εγώ θα ξεκινήσω να δουλεύω τον επόμενο δίσκο, αν θέλω να βγάλω τραγούδια σε 2 χρόνια, τον Σεπτέμβριο που μας έρχεται.
Από τα 10 τραγούδια που υπάρχουν στο δίσκο σου, υπάρχει κάποιο που να έχει γραφτεί κάτω από περίεργες συνθήκες;
Όλα
Όλα; Και τα 10;
Όλα, όλα, όλα!

Για εσένα τι σημαίνει «περίεργες συνθήκες»;
Συναισθηματικές, παράξενες συνθήκες της στιγμής, μετά από τσακωμούς, μετά από πολύ μεγάλες χαρές, γενικά μετά από έντονα συναισθήματα. Δεν υπάρχει τίποτα σε αυτό το δίσκο που να μην είναι αληθινό. Και ξέρεις τι γίνεται; Aκριβώς επειδή είναι αληθινά τα κομμάτια, θέλουν χρόνο και άκουσμα. Δεν είναι τραγούδια τα οποία είναι κάτω από φόρμες μουσικές, που τις έχουμε συνηθίσει.
Ισχύει, το παρατήρησα κι εγώ αυτό όταν τον άκουσα!
Για παράδειγμα, το 'Κλεισμένοι δρόμοι" που είναι από τα πιο αγαπημένα μου τραγούδια, είναι ένα τραγούδι, το οποίο γράφτηκε στα αγγλικά, είναι τελείως αγγλικό ροκ η μελωδία, με άλλο στίχο, όχι με αυτό το στίχο αλλά με αυτή τη μελωδία. Ήταν η προτασή μου για τη Δέσποινα όταν σταμάτησε να συνεργάζεται με το Φοίβο και τελικά δεν της έκανε σε εκείνη και τον παραγωγό της, της έκανε περισσότερο το ¨Κάνε κάτι". Όταν το έπαιξα στον Σούμκα, στις μουσικές μου, μου λέει «είσαι τρελός, τι κομματάρα είναι αυτή» και του λέω μα είναι πολύ αγγλικό, δεν ξέρω αν θα σκάσει στην Ελλάδα. Και μου λέει «εμείς κάνουμε μουσική επειδή μας αρέσει, δεν κάνουμε μουσική για το εάν θα σκάσει».
Και με αυτή τη λογική κάνω δίσκους, παρόλο που καμιά φορά θες να κάνεις επιτυχία. Και παίρνοντας το τραγούδι, το έστειλα στην Ελεάννα η οποία το ερωτεύτηκε αμέσως και μου έστειλε στίχο μετά από 2 ώρες. Είναι άμεση!
Εάν θες να μιλήσουμε για το album, το πρώτο τραγούδι που γράφτηκε στο album είναι το "Να΄ρθεις". Πάνω σε στίχο της Ελεάννας. Πήγαμε να πιούμε καφέ στους Άγιους Θεόδωρους που μένει -είναι μια ώρα δρόμος- και είχα πάρει και την κιθάρα μου στο πορτ μπαγκάζ. Έχει ένα φοβερό σκύλο η Ελεάννα που όλοι την ώρα χώνεται στα πόδια μας και ξέρεις θέλει χάδια κτλ. Χαιδεύαμε το σκύλο, πίναμε καφέ και λέγαμε τα δικά μας. Και κάποια στιγμή μου λέει «έχω κρατήσει κάποια στιχάκια για το επόμενο album σου» και μου δείχνει το"Να΄ρθεις"με το οποίο συγκλονίστηκα. Το έγραψα επιτόπου. Δηλαδή σε 5 λεπτά γράφτηκε αυτό το τραγούδι. Το επόμενο τραγούδι είναι το "Κανείς δεν ξέρει" που το έγραψα όταν ένιωσα ότι δεν μπορώ να γράψω, και ότι η πηγή έμπνευσης με ξέχασε, με παράτησε και είμαι μόνος!
Αν σε ξέχασε και σε παράτησε εσένα η πηγή έμπνευσης, δεν ξέρω τι άλλο μπορώ να ακούσω!
Δεν μπορούσα να γράψω επί 2 μήνες ούτε λέξη. Δεν μπορούσα να γράψω τίποτα. Writer’s block, δεν ξέρω τι ήτανε και μπήκα στον υπολογιστή μου ψάχνοντας το αρχείο μου και βρήκα ένα φάκελο που έλεγε τραγούδια για τηνΕλευθερία Αρβανιτάκη. Ούτε τα θυμόμουνα πότε τα είχα γράψει αυτά. Και βρήκα αυτή τη μελωδία του "Κανείς δεν ξέρει"  και έπαθα σοκ. Δεν έμοιαζε τόσο με την τελική, την πήρα, την διόρθωσα και την έστειλα στην Ελεάννα στις 11 το πρωί αφού την είχα πιάσει να την δουλεύω από τις 9 η ώρα το προηγούμενο βράδυ. Και στις 11 η ώρα το βράδυ πήρα αυτό το στίχο που έχεις στα χέρια σου.
Πιστεύω ότι τα πιο αληθινά τραγούδια βγαίνουν με αυτό τον τρόπο.
Αμέσως! Το "Πριν πεις σ άγαπώ" γράφτηκε σε ένα πακέτο τσιγάρα της Ελεάννας και δικό μου, πηγαίνοντας βόλτα με τ’ αυτοκίνητο χωρίς να έχουμε καν κιθάρα. Το "Ούτε φιλί ούτε ζημιά" γράφτηκε επίσης με αυτό τον τρόπο, στο σπίτι της Ελεάννας, μην έχοντας τίποτα στα χέρια μας, ένα στίχο του κουπλέ είχαμε και πάνω σε αυτό γράφτηκε και συμπλήρωσε η Ελεάννα ό,τι χρειαζόταν.
Πάντως είσαι από τους καλλιτέχνες-συνθέτες, οι οποίοι παρά το μικρό της ηλικίας τους έχουν συνεργαστεί με πάρα πολύ κόσμο, με μεγάλα ονόματα της δισκογραφίας από Ρέμο, Πλούταρχο, Τερζή, Μαζωνάκη, στο πιο ποπ Παπαρίζου, Ζήνα, Κιάμο, Νταλάρα, Δάντη, Γαρμπή, Βανδή…
Φτάνει παιδάκι μου, εντάξει!!! (γέλια)
Ένας από τους καλλιτέχνες, στον οποίο γράφεις πολλά τραγούδια, και τώρα κυκλοφορήσατε και το 6ο single σας, είναι ο Γιώργος Μαζωνάκης.
Ναι, είναι ο Γιώργος Μαζωνάκης, δεν υπάρχει άλλος που να έχει βγάλει τόσα τραγούδια δικά μου.
Έχω να σου πω ότι ο Γιώργος είναι μια προσωπική υπόθεση δική μου, συναισθηματική υπόθεση δική μου. Είναι η μεγάλη μου αγάπη και δεν ντρέπομαι να το πω, το ξέρουνε και οι συνάδελφοι. Δεν μπορώ να είμαι αντικειμενικός με την περίπτωση του Γιώργου. Ο Γιώργος για εμένα είναι ένας άνθρωπος που μιλάει στην ψυχή μου καταρχήν ως άνθρωπος. Τις λίγες φορές που μπορούμε μέσα στον χρόνο να κάνουμε παρέα λόγω των υποχρεώσεων του και των δικών μου, μιλάμε ουσιαστικά για πράγματα. Με ηρεμεί και αγαπάει πολύ τον ήχο και την μουσική μου και εγώ αγαπάω πάρα πολύ τη φωνή του, το τρόπο που λέει τις φράσεις , τον τρόπο που είναι η ρυθμική αγωγή του, τον θεωρώ πάρα πολύ μεγάλο καλλιτέχνη. Θεωρώ ότι έχει δικό του προσωπικό ύφος, στυλ, ότι είναι μια κατηγορία μόνος του και ότι είναι τιμή μου που πλάι σε τραγούδια του Φοίβου και του Τάκη του Μπουγά και του Νίκου του Τερζή που ήταν τεράστια και τα θαύμαζα από μικρός, να μπαίνουν και τα δικά μου τραγούδια.

Υπάρχει ένα τραγούδι δικό σου που κυκλοφορεί εδώ και λίγες μέρες, και το λέει η Πάολα, σε στίχους του Νίκου Γρίτση! Η Πάολα πώς σου φαίνεται σαν καλλιτέχνις;
Πριν την συνεργασία μας μου φαινόταν μια γυναίκα που hitάρει πάρα πολύ. Από τη στιγμή που τη γνώρισα και μπήκα στο studio μαζί της μου φαίνεται μία ουσιαστικά μεγάλη καλλιτέχνης στο λαϊκό τραγούδι. Είναι συγκλονιστικά ταλαντούχα η Πάολα. Δεν ειναι τυχαίο που είναι εκεί. Και που αφορά πολύ κόσμο, και που γεμίζει μαγαζιά και που κάνει την μία επιτυχία μετά την άλλη. Δεν είναι τυχαίο.
Και που την γουστάρει ο κόσμος, και που την ανέδειξε πρώτα ο κόσμος.
Στο ξαναλέω, δεν είναι τυχαίο. Είναι πραγματικό, είναι ειλικρινής καλλιτέχνης, λέει την αλήθεια.
Από τα τραγούδια που έχεις γράψει εσύ τα τελευταία 7 χρόνια που είσαι στη δισκογραφία, ποια θεωρείς ότι είναι τα 4-5 καλύτερα σου; Είτε να είναι αυτά τα οποία αγαπάς περισσότερο, είτε να θεωρείς εσύ ότι είναι τα καλύτερα σου
Θα σου πω ένα τραγούδι από κάθε άλμπουμ δικό μου. Από το δίσκο «Χαράματα» θα σου πω το  ομότιτλο, το «Χαράματα». Από το δίσκο «Μυστήριο Τρένο», θα σου πω το ομότιτλο, το «Μυστήριο Τρένο» γιατί ήταν ένα διαφορετικό ύφος , μια διαφορετική μουσική φόρμα, έχει πολλά σπουδαία για εμένα και για την καριέρα μου δηλαδή έχει το «Μεταξύ μας», το «Σαν το Φύλλο στον Αέρα»,  έχει κομμάτια που είναι πολύ σπουδαία για εμένα. Όπως και το «Χαράματα» έχει το «Σ’αφήνω τώρα στον Επόμενο» που το ένα ακούστηκε, το «Χαράματα» δεν ακούστηκε ενώ το «Σ’αφήνω τώρα στον Επόμενο» που έγινε χαμός αλλά εγώ σου λέω για μουσικές φόρμες. Από το album της Έλενας Παπαρίζου το πρώτο, παρόλο που έχει το «Η Καρδιά σου Πέτρα», το «Πυροτέχνηματα», θα σου πω το «Φιλί της Ζωής» που ήταν η πρώτη μουσική φόρμα που παρουσίασα στον κόσμο. Από το δεύτερο άλμπουμ της Έλενας, παρόλο που έχει άλλες επιτυχίες, θα σου πω το «Γύρνα με στο χθες», το θεωρώ ένα από τα καλύτερα τραγούδια που έχω γράψει ποτέ μουσικά εγώ!
Και το «Σαν κι εσένα»!
Παρόλο που το μεγαλύτερο hit ήταν το «Αν ήσουνα αγάπη», είναι ένα τραγούδι το οποίο αδικήθηκε και γι’ αυτό το λόγο το έβγαλα και στο δικό μου.
Από το άλμπουμ του Αντώνη Ρέμου στη μοναδική μας συνεργασία θα σου πω το «Μην ξαναρθείς». Θα σου πω από τα τραγούδια του Πάνου Κιάμου το«Δεν θέλω επαφή», που νομίζω ότι είναι κάτι άλλο για εμένα μουσικά. Τα«Ανεμορδαμένα Ύψη» της Καίτης Γαρμπή θεωρώ ότι είναι από τα καλύτερα τραγούδια που έχω γράψει. Το «Κανείς Δεν Ξέρει» από τον καινούργιο μου δίσκο. Από τον καινούργιο μου δίσκο σαν μουσική φόρμα, σου πω και το «Αν ρωτήσει Κανείς» που είναι το #9 στο άλμπουμ μου, πολύ παράξενη μουσική φόρμα για εμένα, για να την ολοκληρώσω δηλαδή. Θα σου πω το «Δεν με παίρνει» του Γιάννη Πλούταρχου στις πολύ μεγάλες μου επιτυχίες. Θα σου πω τη «Λύκαινα» του Βασίλη Καρρά στα ζειμπέκικα μου και θα αφήσω τελευταίο και ίσως πιο σημαντικό μου το «Λείπει πάλι ο Θεός» του Γιώργου Μαζωνάκη.
Γιώργο θέλω να σε ευχαριστήσω πάρα πολύ και εύχομαι να «σκίσει» ο νέος δίσκος!
Γιάννη, κι εγώ θέλω να σε ευχαριστήσω πολύ! Ευχαριστώ πολύ το getgreekmusic για αυτήν την όμορφη συνέντευξη, και εύχομαι να αγαπάτε και να στηρίζετε την ελληνική μουσική!(Ο Γιώργος Σαμπάνης μίλησε στο GetGreekMusic και στον Γιάννη Αμανατίδη)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το σχόλιο σας θα ελεγχθεί πριν αναρτηθεί. Παρακαλώ, τα σχόλια να μην είναι υβριστικά, να μην παραπέμπουν σε άλλους ιστότοπους, να γράφονται στην ελληνική ή την αγγλική γλώσσα (όχι greeklish), να είναι κατανοητά και σύντομα. Το παρών blog δεν φέρει ευθύνη για επώνυμα και ανώνυμα σχόλια. Εφόσον θεωρείτε ότι θίγεστε από κάποιο σχόλιο, παρακαλώ όπως επικοινωνήσετε μαζί μου με μήνυμα στη φόρμα επικοινωνίας για να το αφαιρέσω.